We address the central topic of the call for papers from the perspective of children’s and young people’s spatial knowledge: childhood educates space. We argue that both children and youth educate space as much as they are educated by it. To shed light on this dynamic and complex interaction, we focus on the spheres and agents at play in the process of spatial knowledge production and acquisition. The term sphere refers to the spatial conditions that delineate an area of activity related to the production and acquisition of spatial knowledge. For their part, agents represent the key means, actors, and tools that contribute to enhance this sphere of activity. We drew on two driving themes to make the analysis operative: (i) the gradual development of a comprehensive conception of space; and (ii), its accompanying (and transversal) learning processes. Moreover, to support the statement that childhood, youth, and space are mutually educational, we present a selection of findings from a qualitative meta-analysis aimed at reconstructing the evolution of young people’s spatial knowledge from the 1970s onwards. All in all, we claim that the process of producing and acquiring spatial knowledge forms the basis, on the one hand, of the sharpness and depth of young peoples’ perceptions of the physical world and, on the other, of how they subjectively and symbolically characterise it. | En este artículo, abordamos el tema central de la convocatoria desde la perspectiva del conocimiento espacial de niños y jóvenes: la infancia educa al espacio. Sostenemos que tanto los niños como los jóvenes educan al espacio tanto como éste les educa. Para ilustrar esta interacción dinámica y compleja, nos centramos en las esferas y agentes que participan en el proceso de producción y adquisición de conocimiento espacial. El término "esfera" se refiere a las condiciones espaciales que delimitan un área de actividad relacionada con la producción y adquisición de conocimiento espacial. Por su parte, los "agentes" representan los medios, actores y herramientas que desempeñan un papel decisivo y refuerzan esta esfera de actividad. Para hacer operativo el análisis recurrimos a trabajar con dos temas principales: (i) el desarrollo gradual de una concepción integral del espacio; y, (ii) la simultaneidad en sus procesos de aprendizaje (y transversales). Además, para respaldar la afirmación de que la infancia, la juventud y el espacio se educan mutuamente, presentamos una selección de hallazgos de un metaanálisis cualitativo destinado a reconstruir la evolución del conocimiento espacial de los jóvenes desde la década de 1970 en adelante. En resumen, sostenemos que el proceso de producción y adquisición de conocimiento espacial son la base, por un lado, del interés y la profundidad de la percepción de los jóvenes sobre el mundo físico y, por otro lado, de cómo lo caracterizan subjetiva y simbólicamente.
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