Argentina
En la nouvelle de Charles Baudelaire La Fanfarlo (1847) —contemporánea a la escritura de Las flores del mal (1857) y, a la vez, anterior a El pintor de la vida moderna (1863)— se configura y explicita la teoría estética del autor. En particular, es en el personaje de la actriz, la Fanfarlo, en el se plasma la concepción de lo bello para Baudelaire. Para fundamentar esto, se analizarán diferentes poemas de Les Fleurs du mal, los escritos Le Peintre de la vie moderne, los Salons de 1846 y 1859 y Conseils aux jeunes littérateurs (1846), porque “entre el Baudelaire crítico y el Baudelaire poeta existe una relación de complementariedad” (Del Águila Gómez, 2005, p. 2). La teoría expuesta en La Fanfarlo traza correspondencias con la teoría que se encuentra en El pintor de la vida moderna, de modo que la metodología que se empleará será comparada y hermenéutica. Este trabajo sostiene que la línea y el atractivo —en cualquiera de las variantes terminológicas empleadas por Baudelaire— conforman el elemento circunstancial de lo bello, es decir, hacen al recubrimiento material que busca revelar y satisfacer la necesidad de infinito (Boe Hyslop, 1979; Black, 1988; Serrano, 2014).
In Charles Baudelaire's nouvelle La Fanfarlo (1847) —contemporary to the writing of Les Fleurs du mal (1857) and, at the same time, prior to Le Peintre de la vie moderne (1863)— the author's aesthetic theory is configured and made explicit. In particular, it is in the actress character, La Fanfarlo, that Baudelaire's conception of beauty is captured. To substantiate this, we will analyze different poems in Les Fleurs du mal, the critical pieces Le Peintre de la vie moderne, the Salons of 1846 and 1859, and Conseils aux jeunes littérateurs (1846), because “between Baudelaire, the critic, and Baudelaire, the poet, there is a relationship of complementarity” (Del Águila Gómez, 2005, p. 2). The theory expounded in La Fanfarlo establishes correspondences with the theory explained in Le Peintre de la vie moderne, so the methodology to be employed will be comparative and hermeneutic. This paper argues that line and attractiveness —in any of the terminological variations used by Baudelaire— make the circumstantial element of beauty, that is, they make up the material coating that seeks to reveal and satisfy the need for infinity (Boe Hyslop, 1979; Black, 1988; Serrano, 2014).
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