Se inicia presentando la escuela de Lugano y se aborda el término “razón” recurriendo a la metáfora de “la razón, órgano del todo”, al principio de composicionalidad y a la tradición fenomenológico-hermeneutica; evidenciando que el viviente humano es razón y deseo. Luego se da cuenta de dos elementos relevantes al momento de producir, analizar y evaluar argumentos: la congruencia crítica y la congruencia emotiva. En la parte final se señalan cinco características esenciales de la razonabilidad asumida como el valor último buscado por la argumentación; y se subraya que esto puede ser ocasión de un valioso aporte al programa pragmadialéctico.
This article introduces Lugano’s school and deals with the term “reason” by using the powerful metaphor of "reason, organ of everything", the principle of compositionality and the phenomenological-hermeneutical tradition. I make clear that the human being is both reason and desire. These scholars realize two important elements when producing, analyzing and evaluating arguments: critical consistency and emotive congruence. In the last part, I give a list of five essential characteristics of reasonableness assumed as the final value sought by argumentation. I emphasize that this may be an opportunity for a valuable contribution to the pragmadialectical program.
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