Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Una ciutat intel·ligent per a un món més sostenible: transformació educativa des de la pràctica a l’aula

  • Autores: Rosa Maria de la Fuente Castelló
  • Localización: Revista catalana de pedagogia, ISSN 1695-5641, Nº. 23, 2023, págs. 44-62
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • A smart city for a more sustainable world: Transforming education through classroom practice
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      The future of cities cannot be understood without the involvement of citizens and the generation of innovational ecosystems where learning processes and active participation can be developed. The school has an inalienable commitment to foster spaces for personal and social experimentation for students, to promote generational renewal for the community, and to accompany each child on their journey towards their own horizons for educational success. In this article, the author presents an action-research based on a school experience. It is a teaching and learning project focused on the design of a smart city that follows models for reflection-action in educational centers. During a trimester, students in the final year of primary education at the Espai-3 state school have been working through a creative guided process to build a smart city. The main objective is to work collaboratively and in gender equity to foster interest in technology and science studies with a humanist orientation, especially among girls. In heterogeneous groups of students, boys and girls have identified problems in their environment, they have reflected on possible solutions, and they have learned different design methodologies. Through creative planning, by using the design thinking approach, the students have followed processes of active learning or learning by doing, and have evaluated the results that they have presented in each of the conflict situations or challenges they have encountered. The project has been named a finalist in the educational innovation awards (mSchools Student Awards), convened jointly by Citilab and the Catalan Department of Education in 2022.

    • català

      El futur de les ciutats no es pot entendre sense la implicació de la ciutadania i la generació d’ecosistemes d’innovació en els quals es puguin desenvolupar processos d’aprenentatge i participació activa. L’escola té el compromís irrenunciable d’afavorir espais d’experimentació personal i social per a l’alumnat, relleu generacional de la comunitat, i d’acompanyar cada infant en el seu itinerari vers els seus màxims horitzons d’èxit educatiu. En aquest article es presenta una recerca en acció a partir d’una experiència d’ensenyament i aprenentatge centrada en el disseny d’una ciutat intel·ligent i sostenible, una smart city, seguint models de reflexió-acció en un centre educatiu. Durant un trimestre l’alumnat de sisè de primària de l’escola pública Espai-3 realitza tot un procés guiat i creatiu per a la construcció d’una ciutat enriquida tecnològicament, aprofundint en la metodologia STEM (science, technology, engineering and mathematics) -STEAM (science, technology, engineering, art and mathematics). L’objectiu principal és treballar col·laborativament en equitat per afavorir l’interès pels estudis tecnològics i científics amb orientació humanista, especialment entre les noies. En grups heterogenis de nois i noies, l’alumnat ha identificat els problemes del seu entorn, ha reflexionat sobre les possibles solucions amb metodologies de disseny i ha fet hipòtesis sobre possibles solucions. Mitjançant la planificació creativa, des del model del pensament de dissenyador (odesign thinking), nois i noies han seguit processos d’aprenentatge actiu (o learning by doing) i han avaluat posteriorment els resultats. Aquesta activitat ha estat nominada finalista en els premis d’innovació educativa (mSchools Student Awards) convocats conjuntament pel Citilab i el Departament d’Educació, l’any 2022.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno