La inclusió de les famílies d’origen estranger a les escoles, així com la seva participació, és un repte encara pendent. Per aquest motiu, el present estudi pretén descriure quina és la realitat a les escoles de Catalunya, identificar-ne els principals punts dèbils i proposar estratègies de millora que fomentin la relació família-escola i la inclusió de totes les famílies dins de la comunitat educativa. En l’estudi, de disseny qualitatiu, s’han portat a terme grups de discussió amb famílies d’origen estranger i equips directius d’escoles de la ciutat de Barcelona. Els resultats mostren la manca d’accions específiques i continuades per promoure la inclusió de les famílies d’origen estranger dins la comunitat educativa, la falta de coneixement de les famílies sobre el sistema educatiu i el funcionament de les escoles, els usos d’uns canals de comunicació sovint poc efectius i l’escassa participació de les famílies d’origen estranger al centre.Com a estratègies de millora es suggereix l’ús de pares i mares d’enllaç per promoure la inclusió i la comunicació amb les famílies d’origen estranger, l’ús de traductors digitals, la millora del material informatiu que es dona a les famílies i la creació de llaços de confiança entre docents i famílies.
The inclusion and participation of families of foreign origin in schools form an important challenge. For this reason, this study aims to present the reality of the schools in Catalonia, to identify their main weak points regarding the inclusion of families of foreign origin, and to propose some strategies to promote the family-school relationship and the inclusion of all families within the educational community. The study, with its qualitative design, is based on focus groups with families of foreign origin and management teams of schools in the city of Barcelona. The results show the absence of specific continuous actions to promote the inclusion of families of foreign origin in the educational community, likewise highlighting these families’ scarce knowledge about the educational system, the use of ineffective communication channels, and the lack of the families’ participation in schools. The suggested improvement strategies are to provide liaison-parents to promote inclusion and communication with families of foreign origin, the use of digital translators, the improvement of the informative material given to families, and the creation of ties of trust between teachers and families.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados