Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Observació, discerniment i acció en una ecopedagogia per a l’Antropocè

  • Autores: Joan Mallart i Navarra, Albert Mallart Solaz
  • Localización: Revista catalana de pedagogia, ISSN 1695-5641, Nº. 24, 2023, págs. 87-101
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Observation, discernment and action in an ecopedagogy for the Anthropocene
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      L’ecopedagogia pretén transcendir una formació purament científica mediambiental per proposar canvis educatius fonamentals que incideixin en la forma de vida i relació amb la Terra, amb la vida i amb els altres, especialment els més desafavorits. Per això l’ecopedagogia és una pedagogia radical, perquè va a l’arrel dels problemes. Representa un repte per a un aprenentatge que respongui millor als greus desafiaments derivats de la situació actual de canvi climàtic i discriminació en l’accés als recursos naturals. És una problemàtica que afecta els drets de les generacions que estan per venir. L’article intenta clarificar conceptes, prioritzar objectius i contribuir a definir competències. Especialment, el canvi d’actituds que potenciï la conscienciació per assolir una cultura centrada en la Terra, la vida i els altres dins d’una ciutadania planetària imprescindible en el moment que ens toca de viure i que anomenem Antropocè o era humana. També s’intenta presentar un model que va parteix de l’observació, el discerniment de la gravetat de la situació i l’acció que pot fer l’educació per contrarestar els efectes perniciosos i aproximar-se a la sostenibilitat. Aquest model inclou tota una sèrie d’experiències didàctiques per a l’acció ecopedagògica.

    • English

      Ecopedagogy seeks to go beyond a purely environmental science education with the aim of proposing essential educational changes affecting lifestyles and the relationship with the Earth, with life, and with others, especially including the most disadvantaged. Accordingly, ecopedagogy is a radical pedagogy because it goes to the root of problems. It represents a challenge to provide an education that responds better to the serious issues arising from the present situation of climate change and of discrimination in access to natural resources. This is a problematic situation that affects the rights of future generations. This article aims to clarify concepts, to prioritise goals and to contribute to defining the necessary skills. In particular, it aims to establish the change of attitudes required to raise awareness with respect to achieving a culture centred on the Earth, life and others as part of a planetary citizenship that has become essential in the times in which we are living –the Anthropocene or Human Age. This paper also seeks to present a model that embraces the observation of the situation and the discernment of its severity, together with what is to be done in education to reverse pernicious effects and to approach sustainability, taking up the major challenges. This model includes a series of didactic experiences for ecopedagogical action.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno