Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La evaluación de la calidad en educación superior en España: un estudio comparativo de los informes de seguimiento del grado en pedagogía en tres comunidades autónomas

    1. [1] Universidad Complutense de Madrid

      Universidad Complutense de Madrid

      Madrid, España

  • Localización: Revista española de educación comparada, ISSN 1137-8654, Nº 45, 2024 (Ejemplar dedicado a: Políticas de igualdad de género en la educación superior: universidades atlánticas y africanas), págs. 398-426
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The assessment of quality in higher education in spain: a comparative study of the monitoring reports of the degree in pedagogy in three autonomous communities
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Introducción. Tras el Proceso de Bolonia, las universidades pueden diseñar e implementar titulaciones en la Educación Superior siempre que cumplan con los requisitos sobre los procesos de acreditación, verificación y seguimiento. Objetivo. Analizar de forma comparativa el contenido de los informes de seguimiento del Grado en Pedagogía en España por Comunidades Autónomas. Metodología. Se utiliza una metodología comparada basada en el análisis documental. Muestra. Después de analizar 115 informes de seguimiento del Grado de Pedagogía, se examinan los de la Comunidad de Madrid, Comunidad Valenciana y Andalucía. Resultados. La titulación de Pedagogía es valorada de manera desigual durante los cursos académicos. Hay diferencias entre las Comunidades Autónomas y apenas existe información sobre el Sistema de Calidad. Conclusiones. Los resultados muestran la necesidad de mecanismos uniformes para garantizar una evaluación consistente del funcionamiento de la titulación y de mejoras en ciertos procesos del Grado.

    • English

      Introduction. After the Bologna Process, universities can design and implement degrees in Higher Education as long as they comply with the requirements of accreditation, verification, and monitoring processes. Objetive. Comparatively, analyze the content of the monitoring reports of the Degree in Pedagogy in Spain in three Autonomous Communities. Methodology. A comparative methodology is used based on documentary analysis. Sample. After analyzing 115 monitoring reports of the Degree in Pedagogy, those from the Community of Madrid, the Valencian Community, and Andalusia are examined. Results. The Pedagogy degree is valued unequally during the academic years in internal and external monitoring reports. There are differences between the three Autonomous Communities in terms of the 4 groups of content analyzed: Degree information on the website, Operation of the QMS, Analysis of indicators, and Making modifications to the degree. Thus, in general, degree information is poorly dis-played on university websites, the Internal Quality System is barely described, and academic and professional indicators are not satisfactorily calculated. Furthermore, the modifications and improvements of these studies are not sufficiently specified. All of this occurs more neg-atively in most of external monitoring reports compared to internal ones. Furthermore, the evolution of evaluations on Pedagogy is carried out irregularly, showing different evaluations throughout the academic years evaluated by the institution itself or by the corresponding external agency. Conclusions. The results show the need for uniform mechanisms to guaran-tee a consistent evaluation of the functioning of this studies , and improvements in certain processes of the Degree.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno