Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Más allá del estado estable: diseño discursivo como práctica reflexiva asistida por IA

  • Autores: Juan Carlos Lobato Valdespino, Jorge Humberto Flores Romero
  • Localización: Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura : JIDA: Jornades sobre Innovació Docent en Arquitectura: JIDA, ISSN-e 2462-571X, ISSN 2564-8497, Nº 11, 2023, págs. 102-114
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este artículo examina cómo la inteligencia artificial (IA) puede enriquecer la enseñanza del diseño arquitectónico en un contexto de educación en línea. A través de un curso-taller para docentes, se introduce la IA en tecno-pedagogías y diseño discursivo. El enfoque pedagógico se basa en el aprendizaje activo y reflexivo. Los docentes aplican la IA en diversas fases del diseño, abordando cuestiones éticas y sociales. Los resultados muestran que la IA ofrece herramientas valiosas para la enseñanza, aunque también plantea preocupaciones éticas. El estudio concluye que la IA tiene potencial para fomentar la creatividad y el pensamiento crítico en la enseñanza de la arquitectura.

    • català

      Introducció:La transició cap a l'educació en línia, impulsada per la pandèmia de COVID-19, ha plantejat desafiaments específics a l'àmbit del disseny arquitectònic, on l'ensenyament pràctic és clau. En aquest escenari, les tecnopedagogies basades en intel·ligència artificial (IA) poden oferir recursos valuosos per enriquir l'educació en arquitectura i potenciar el disseny discursiu. El disseny discursiu assistit per IA implica utilitzar eines tecnològiques per fomentar la creativitat, el pensament crític i la comunicació en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Aquest article exposa els resultats d'un curs taller dirigit a docents d'arquitectura, enfocat a l'ús d'IA en tecnopedagogies i disseny discursiu per enfrontar els desafiaments emergents en l'aprenentatge a distància i presencial.Objectius:El curs-taller va buscar proveir els docents eines i recursos tecnològics innovadors, generant idees i solucions de disseny eficaces en incorporar IA a les seves pràctiques pedagògiques i en la formació de futurs arquitectes. A més, es va cercar fomentar l'adaptabilitat i promoure la col·laboració i el pensament crític.Bases Pedagògiques:El curs taller es va fonamentar en la idea de fomentar un aprenentatge actiu, dialògic i reflexiu en l'ensenyament de l'arquitectura. Inspirats en el concepte del "practicant reflexiu" de Schon, els docents se submergeixen en l'ús de tecnologies d'IA en el disseny arquitectònic mentre participen en un discurs crític i constructiu sobre les seves aplicacions i conseqüències.El concepte de disseny discursiu i reflexió en acció impulsa l'ensenyament arquitectònic cap a horitzons nous, facilitant una interacció profunda i transformadora amb la IA en el disseny i la pràctica pedagògica. En adoptar un enfocament pedagògic basat en el diàleg i la reflexió, els docents poden millorar-ne la pràctica i proporcionar als futurs arquitectes les habilitats i eines necessàries per enfrontar els desafiaments del segle XXI.Continguts Docents:El curs taller va abastar l'aplicació d'IA en el disseny arquitectònic, des de la generació de formes fins a l'avaluació d'alternatives de disseny. Es van debatre temes com l'ètica en l'ús d'IA, la seva repercussió en la pràctica professional i les implicacions de l'ensenyament a distància i l'educació híbrida a la formació arquitectònica. Els participants van experimentar amb eines tecnològiques per generar idees i solucions de disseny noves, així com per millorar la comunicació i el treball en equip en entorns d'aprenentatge virtual.Metodologia:El curs-taller es va dur a terme com una experiència pràctica i participativa de 40 hrs., en què els 25 docents participants van rebre capacitació en aplicacions d'IA en el disseny arquitectònic. Es van discutir temes ètics i l'impacte de la IA a la pràctica professional. Es van dur a terme activitats pràctiques, com ara el desenvolupament de projectes de disseny col·laboratiu utilitzant eines de IA i l'adaptació de les pràctiques docents a entorns d'aprenentatge virtual. L'avaluació del curs es va fonamentar en l'observació dels facilitadors i les opinions dels participants, demanades mitjançant enquestes i entrevistes. Instruments:Es van fer servir instruments sofisticats que comprenien eines tecnològiques basades en IA i mètodes de recol·lecció de dades per enriquir i avaluar l'experiència educativa. Aquests instruments multifacètics van oferir als professors la possibilitat de submergir-se al món de la IA aplicada al disseny discursiu d'arquitectura i van proporcionar informació valuosa sobre el seu impacte en la pràctica docent i en la formació de futurs arquitectes. Resultats:En concloure el curs-taller, els professors van adquirir habilitats i coneixements essencials per integrar la IA a la seva pràctica docent i en la formació de futurs arquitectes. La majoria dels participants van expressar que el curs els va permetre explorar noves formes de disseny i els va proporcionar eines valuoses per millorar-ne la pràctica docent. Tot i això, també van sorgir arguments i contraarguments en relació amb la implementació de la IA en el disseny discursiu.Els defensors argumenten que la IA enfronta desafiaments educatius i fomenta la creativitat i el pensament crític en els estudiants. Els crítics, en canvi, tenen por del desplaçament de l'arquitecte i la dependència excessiva dels estudiants a les eines d'IA.La IA en el disseny discursiu aborda qüestions ètiques i socials a l'arquitectura, permetent als estudiants reflexionar críticament sobre les implicacions tecnològiques. Tot i les preocupacions sobre privadesa i seguretat de dades, la integració d'IA a l'ensenyament d'arquitectura ofereix un enfocament prometedor, proporcionant un espai per debatre, reflexionar i explorar noves formes de disseny en un món tecnològic.

    • English

      This article examines how artificial intelligence (AI) can enrich the teaching of architectural design in an online education context. Through a course-workshop for teachers, AI is introduced in techno-pedagogies and discursive design. The pedagogical approach is based on active and reflective learning. Teachers apply AI in various phases of design, addressing ethical and social issues. The results show that AI offers valuable tools for teaching, although it also raises ethical concerns. The study concludes that AI has the potential to foster creativity and critical thinking in the teaching of architecture.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno