The study deals with the topical issue of introducing artificial intelligence (AI) into the students’ professional training at the third educational and research level of higher education. The aim of the study is to empirically verify the AI role in building the research competence of future doctors of philosophy (PhDs). The research employed the following methods: monitoring, quantitative, qualitative, comparative data analysis, modelling. The study involved monitoring the development of the students’ research competence of the third educational and research level of higher education according to substantive, design, procedural, optional, communicative components. The method of using AI in building the research competence of PhD students was developed and tested. The level of research competence increased during the implementation of the method of using AI. So, the growth was the following: substantive –by 7.5%, design –by 10%, procedural –by 8.4%, optional –by 11.4%, and communicative –by 8.5% components. The results of the study can be used in the educational process of higher education institutions (HEIs) to create the content of the training of applicants. The prospect of research is the development of recommendations regarding the use of AI tools in the development of their research skills
El estudio aborda el tema de actualidad de la introducción de la inteligencia artificial (IA) en la formación profesional de los estudiantes del tercer nivel educativo y de investigación de la educación superior. El objetivo del estudio es verificar empíricamente el papel de la IA en el desarrollo de la competencia investigadora de los futuros doctores en filosofía (PhD). La investigación empleó los siguientes métodos: seguimiento, cuantitativo, cualitativo, análisis de datos comparativos, modelización. El estudio implicó monitorear el desarrollo de la competencia investigativa de los estudiantes del tercer nivel educativo e investigativo de la educación superior según los componentes sustantivo, de diseño, procedimental, optativo y comunicativo. Se desarrolló y probó el método de utilizar la IA para desarrollar la competencia investigadora de los estudiantes de doctorado. El nivel de competencia en investigación aumentó durante la implementación del método de uso de la IA. Así, el crecimiento fue el siguiente: componentes sustantivos (7,5%), de diseño (10%), procesales (8,4%), opcionales (11,4%) y comunicativos (8,5%). Los resultados del estudio pueden utilizarse en el proceso educativo de las instituciones de educación superior (IES) para crear el contenido de la formación de los aspirantes
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