Jossenka Maricela Muñoz Flecher, María G. Mendoza Ponce
, Henry X. Mendoza Ponce
, Rider Eloy Mendoza Saltos
, Maía Victoria Andrade Torres
The present research article examines the role of sign language in the acquisition of the Spanish language through the teaching of sign language at the high school level. It focuses on a sample of high school students from a private institution in the city of Chone. Additionally, a descriptive approach was employed, centered on the scientific tasks of research and the respective sampling method. For data collection, two interviews were conducted with English teachers, and a survey was applied to an English teacher. The results indicate that the acquisition of the Spanish language through the use of sign language is significant for students. Moreover, the use of pedagogical strategies is essential to help them develop their communicative skills. On the other hand, it is important for teachers to use visual resources to ensure active participation from students. Consequently, the findings highlight factors influencing the learning and acquisition of the Spanish language through the use of sign language. In other words, this study contributes to educational research by providing relevant information about the importance of Spanish language acquisition for students with hearing impairments.
El presente artículo de investigación examina el papel de la lengua de señas en la adquisición del idioma español con la enseñanza de la lengua de señas en el nivel bachillerato. Además, se enfoca en la muestra de los estudiantes del bachillerato de una institución privada de la cuidad de Chone. Asimismo, se empleó el enfoque descriptivo, que está centrado en las tareas científicas de investigación y el respectivo método de muestreo, a la vez, para la respectiva recolección de datos se aplicaron dos entrevistas a docentes de inglés, y dos encuestas a padres de familia de la institución. Los resultados indican que la adquisición del idioma español a través del uso de la lengua de señas es importante en los estudiantes, además, el uso de estrategias pedagógicas para lograr ellos puedan desarrollar sus habilidades comunicativas. Por otra parte, es importante que los docentes usen recursos visuales para lograr una participación activa por parte de los estudiantes. Por consiguiente, los hallazgos resaltan factores que inciden en el aprendizaje y adquisición del idioma español con el uso de la lengua de señas. En otras palabras, este estudio favorece a la investigación educativa porque proporciona información relevante para conocer la importancia que tiene la adquisición del idioma español en estudiantes con discapacidades auditivas.
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