Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Les representacions externes com a eina de construcció del model de foça al grau de mestre d'educació primària

  • Autores: Àngela García Lladó
  • Directores de la Tesis: Marina Castells i Llavanera (dir. tes.), Merce García- Milà (codir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2019
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Eduardo Martí (presid.), Conxita Márquez (secret.), Sandra Gilabert Medina (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Didáctica de las Ciencias, las Lenguas, las Artes y las Humanidades por la Universidad de Barcelona
  • Materias:
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • El context d’aquesta investigacióésl’assignatura obligatòria semestral de Didàctica de la Matèria, l’energia i la interacció (DMEI) del Grau de Mestre d’Educació Primària de la Universitat de Barcelona, que dura un semestre. Se sap que la majoria d’estudiants arriben al Grau amb uns coneixements molt pobres de Física i Química. En la majoria dels casos, l’últim curs en què van estudiar Física és durant l’Educació Secundària Obligatòria (quantenien 14-15 anys). Això és degut a que la majoria d’ells van escollir els batxillerats social o d’humanitats. D’altra banda, hi ha una percepció generalitzada per part dels futurs mestres que un dels temes més difícilsdel contingut de ciències que han de treballar a l’Educació Primària són les forces i la seva relació amb situacions quotidianes.

      A partir d’aquest context, els propòsits de doctorat són explorar quins són els models mentals de força de l’alumnat, quin ús fan de les representacions externes i analitzar de quina manera la seva interrelació pot ajudar a una millora de l’aprenentatge del model de força. Per a fer-ho es dissenyaran materials nous i per a utilitzar durant les sessions d’aula. Tenint en compte el nombre reduït de sessions dedicades al tema de les forces durant el curs DMEI, s’ha optat per centrar la recerca en una de les idees de força més fonamentals, però menys intuïtives: la força com a interacció entre dos objectes o sistemes.

      S’han dissenyat un estudi de cas i un qüestionariper a analitzar quins són els diferents models de força i representacions que tenen els estudiants abans i després de les sessions de classe, com les representacions gràfiques ajuden els futurs mestres a explicitar els seus models mentals i les principalsdificultats en l’ús del model de força per a explicar diferents situacions. Amb els resultats obtinguts per aquests instruments i la investigació bibliogràfica sobre representacions gràfiques alternatives, s’ha dissenyat una nova representació que s’ha posat en pràctica durant les sessions de DMEI del curs 2017/18. Aquesta nova representació gràfica s’ha pensat com a instrument per ajudar pensar en termes d’interacció les forces que es donen en diferents situacions. I es planteja amb l’objectiu de facilitar l’anàlisi de la situació plantejada i poder arribar a la representació de les forces que actuen sobre un cos amb el diagrama de cos lliure.

      El nombre de respostes dels qüestionaris que mencionen la força com a interacció entre cossos és més gran durant el curs 2017/18, de manera que podem dir que la nova representació ajuda a promoure el model de força d’interacció. A més, l’ús d’aquesta representació gràfica com a eina per resoldre problemes ha estat ben rebuda pels futurs mestres. Durant l’examen de DMEI no era obligatori utilitzar-la, però hi va haver una part d’alumnat que l’havia treballat que la va començar a utilitzar espontàniament per resoldre el problema de forces proposat.Tot i que la representació gràfica funciona i la identificació de les forces presents en una situació ha millorat, encara es troben problemes en la realització del dibuix del diagrama del cos lliure que es poden continuar treballant.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno