Las políticas de promoción de la internacionalización son un instrumento clave para el desarrollo exterior de las empresas, aunque para ser eficaces deben responder a sus necesidades y adaptarse a sus particularidades. En España existe un sector especialmente vulnerable, el agroalimentario, que conviene analizar de manera aislada en cuanto a la utilización de las políticas de promoción. En este artículo se justifica la necesidad de una política de promoción adaptada al sector agroalimentario y se analiza, desde la perspectiva de las empresas, si las políticas de ayuda responden a sus necesidades y si mejoran su presencia en el exterior.
Export promotion policies are key instruments for helping companies to develop internationalisation processes, especially for the smaller ones. Nevertheless, companies� different characteristics and export promotion needs must be taken into account in order to make those policies effective. In that sense, a large number of organisms are nowadays operating in Spain, nevertheless, when focussing a particular sector as the food-processing one, additional attention is required to study its relationships with promotion policies. This article justifies the need for an appropriate policy to promote the agri-food sector and analyzes from businesses perspective, through a quantitative study, if those policies respond to their needs and to what extent partners enhance its presence abroad. The results show that companies expected more benefits than they have achieved, despite an attached high importance to its export performance due to such programs
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