Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


"Mi historia": diaris escolars durant la Guerra Civil a l´Illa de Menorca

  • Autores: Pere Jaume Alzina Seguí
  • Localización: Imatges de l'escola, imatge de l'educació: Actes de les XXI Jornades d'Història de l'Educació / coord. por Francesca Comas Rubí, Sara González Gómez, Xavier Motilla Salas, Bernat Sureda Garcia, 2014, ISBN 978-84-8384-294-2, págs. 75-86
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      L�Escola Graduada d�Alaior inicià devers els anys trenta un conjunt de tasques innovadores aplicant propostes de Freinet, a través del mestre Andreu Bosch, i del mestre Llorenç Palliser, que en fou director. La revista escolar Nuestra Escuela fou un exemple d�aquestes propostes innovadores. L�altra gran experiència foren els quaderns «Mi historia». Durant els anys de la Guerra Civil, Menorca restà fidel al Govern republicà i organitzà els centres educatius a imitació del CENU català (Consell de l�Escola Nova Unificada). El Consell de l�Escola Nova Unificada centralitzà tot l�ensenyament en les escoles públiques i tancà les escoles privades. Tots els fillets i les filletes s�incorporaren a les escoles públiques. El mestre Andreu Bosch proposava als seus alumnes més grans fer un diari per explicar els successos del dia a dia durant la Guerra Civil: bombardejos, escassetat de productes bàsics, pressions i incidents, patiment... L�anàlisi d�aquests impressionants testimonis inèdits esdevé el nucli de la nostra comunicació.

    • English

      The Escuela Graduada in Alaior which began in the 1930�s, used a combination of innovative teaching methods, based on Freinet�s techniques which were applied by the teacher, Andreu Bosch and Llorenç Palliser who was previously the head teacher and also a teacher at this school. The school magazine Nuestra Escuela was an example of these innovative techniques;

      the other significant technique utilized was seen in the «Mi historia» diary extracts.

      During the Civil War, Menorca was loyal to the Republican Government and set up schools which imitated the Catalan Education System, (CENU). The Consejo de Cultura de la Escuela Nueva Unificada (The Organization of the New Unified School System) unified the public education system and closed the private schools. The teacher Andreu Bosch suggested that his older pupils wrote diary extracts explaining daily occurrences during the Civil War:

      bombings, rationing of basic products, threats from the community, pressures and suffering�.

      Our study centers on the analysis of these incredible, unedited testimonies.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno