Jaén, España
El propósito de este estudio es aportar evidencias sobre la relación de la inteligencia emocional, satisfacción vital y optimismo disposicional en las personas con discapacidad intelectual que asisten a un centro de día y terapia ocupacional. La muestra está compuesta por 15 sujetos (n = 15), con una edad media de 34.93 años; dt (± 12.28) y un grado de discapacidad promedio del 64.07%. Para la obtención de información se utilizan como instrumentos: Trait Meta-Mood Scale-24 (tmms-24), Emotional Quotient inventory (eqi-c), Satisfaction with Life Scale (swls) y Life Orientation Test Revised (lot-r). Las evidencias muestran que los participantes son capaces de mostrar una conducta adaptativa a circunstancias adversas y, por tanto, alcanzar un alto nivel de satisfacción vital y optimismo. Existen relaciones entre algunas de las dimensiones de los instrumentos considerados (p < .05) y hay diferencias significativas a nivel estadístico entre las dimensiones de inteligencia emocional y las variables sociodemográficas grado de discapacidad y edad (p < .05). El análisis de regresión confirma la asociación positiva entre inteligencia emocional (adaptabilidad) con la satisfacción vital. Se aborda una discusión de los resultados con investigaciones realizadas en colectivos con las mismas características, concluyendo la falta de estudios que aborden inteligencia emocional, satisfacción con la vida y optimismo disposicional en colectivos con discapacidad.
The purpose of this study is to provide evidence about the relation between emotional intelligence, vital satisfaction and dispositional optimism in mentally disabled people that attend a daily and occupational therapy centre. The sample is composed of 15 individuals (n = 15), of an average age of 34.93 years old; dt (± 12.28) and an average disability degree of 64.07%. In order to obtain the information, some measurement instruments have been used: Trait Meta-Mood Scale-24 (tmms-24), Emotional Quotient inventory (eqi-c), Satisfaction with Life Scale (swls) and Life Orientation Test Revised (lot-r). The evidences show that the participants are able to show an adaptive behaviour against adverse circumstances and as a consequence being able to achieve a high level of vital fulfillment and optimism. There are relations between the dimensions of the considered instruments (p < .05) and there are also significative differences on an statistic level in the emotional intelligence dimension as well as in the social-demographic variables of disability degree and age (p < .05). The regression test confirms the positive association between emotional intelligence (adaptability) and vital satisfaction. It tackles a discussion about the results of the test done on groups with similar characteristics, concluding that there is a lack of studies made that tackle the emotional intelligence, life fulfilment and dispositional optimism on groups of disabled individuals.
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