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Resumen de Swahili version of the Dimensions of Mastery Questionnaire: Adaptation and Psychometric Properties

Stephen Amukune, Marcela Calchei Calchei, Krisztián Józsa

  • español

    Introducción. El enfoque actual de los estudios empíricos ha demostrado la importancia de la motivación de dominio en el desarrollo infantil, el rendimiento académico y el éxito escolar. En consecuencia, es fundamental contar con instrumentos confiables y válidos para medir con precisión esta variable crítica. La versión preescolar del cuestionario Dimensionsof Mastery (DMQ) 18 fue validada en Inglés, Húngaro, Chino y Español. Esto ha abierto estudios inter-culturales y étnicos entre estos países .Método. En este estudio, evaluamos las propiedades psicométricas de la versión Swahili del DMQ 18. Maestros y padres evaluaron a 397 niños en edad preescolar que fueron reclutados mediante la técnica de muestreo aleatorio sistemático en uno de los condados de Kenia. Resultados. La confiabilidad se estableció mediante una buena consistencia interna, constructo confiable, test-retest y valores de confianza de formas paralelas. La validez del constructo se demostró mediante un análisis factorial confirmatorio que se ajustó bien al modelo teórico .Discusión y conclusiones. La versión preescolar Swahili del cuestionario Dimensions of Mastery fue válido y confiable para recopilar datos en el contexto Keniano y de África Oriental en general. Esta versión se comparó bien con otras versiones tales como Húngaro, Español, Turco, Persa e Indonesio.

  • English

    Introduction. The current focus of empirical studies demonstrates the significance of mastery motivation in child development, academic achievement and school success. Consequently, it is critical to have reliable and valid tools to measure this important variable accurately. The Preschool version of the Dimensions of Mastery Questionnaire (DMQ) 18 has been validated in English, Hungarian, and Chinesem and translated to many other languages. This has opened cross-cultural and cross-ethnic studies among these countries.

    Method. In this study, we evaluate the psychometric properties of the Swahili version of the DMQ 18. Teachers and parents evaluated 397 preschool children recruited using a stratified random sampling technique from Kenya's counties.

    Results. Reliability was established by good internal consistency, construct reliability, test-retest and parallel forms reliability values. Factorial validity was proven by confirmatory factor analysis and this fitted the theoretical model quite well.

    Discussion and Conclusion. The Swahili Preschool Dimensions of Mastery Questionnaire was valid and reliable for collecting data in the Kenyan context and that of East Africa. This version compared well with other versions such as Hungarian, Spanish, Turkish, Persian and Indonesian.


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