Miguel Angel Gómez Ruiz, Rosa María Vázquez Recio, Mónica López Gil, Ana Ruiz Romero
Los sueños ayudan a recordar lo que aprendemos, a prepararnos para aprender más y a generar nuevas ideas. Los objetivos de esta investigación descriptiva son analizar la frecuencia y las temáticas de los sueños del alumnado universitario sobre su experiencia en el sistema educativo y profundizar en los tópicos más significativos. Han participado 312 estudiantes de dos grados de educación de la Universidad de Cádiz (España), analizándose un total de 1134 temáticas y descripciones de sueños que han sido recogidos mediante un cuestionario con preguntas abiertas. Los resultados muestran que sueñan una vez por semana sobre su trayectoria escolar y que la mayoría de estos sueños son eminentemente negativos y giran en torno al ámbito de la evaluación, siendo los sueños más repetidos suspender y llegar tarde a exámenes. Estos resultados sirven para reflexionar, desde otro prisma, sobre el rumbo y las repercusiones de la evaluación en la educación formal.
Dreams help us in order to remember what we learn. It is useful to prepare people for learning in a high grade and to generate new ideas. The descriptive research aims are to analyse the frequency and the thematic of university students dreams about their experience in the educational system. Therefore, this research is conducted in order to go deeper on the most relevant topics related to the above – mentioned dreams. For those purposes, this study includes 312 students relative to two grades of education at Cadiz University (Spain). Regard the topics of their dreams, we have analyzed 1134 descriptions through an open – ended questionnaire. The results show us that once a week students dream about their school career. Furthermore, most of these dreams are substantially negative and they pivot on the assessment scope. It has been observed that most dreams are commonly about failing an exam or being late to sit it. All the results are useful to reflect, from another perspective, the assessment direction and impacts on formal education.
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