Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La gestió informativa en el procés de composició escrita en col·laboració a partir de la lectura de fonts diverses. Un estudi de cas en el marc d’una seqüència didàctica

  • Autores: Aina Reig Gascón
  • Directores de la Tesis: Carmen Rodríguez Gonzalo (dir. tes.), Marta Milian Gubern (codir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de València ( España ) en 2020
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Josep Ballester Roca (presid.), Teresa Ribas Seix (secret.), José Luís Lopes Brandao (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Didácticas Específicas por la Universitat de València (Estudi General)
  • Materias:
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • Aquest treball es proposa conèixer com es gestiona la informació en el procés de composició escrita en col•laboració a partir de la lectura de múltiples fonts, desenvolupat en un context natural d’aula i en el marc d’una seqüència didàctica (SD). Els tres objectius específics són: 1) analitzar la complexitat de la fase inicial de lectura i presa de notes per a l’escriptura a partir de fonts documentals diverses, 2) examinar la natura del procés de composició escrita en cooperació durant la tasca d’escriptura a partir de fonts, i 3) identificar les transformacions en els textos dels estudiants durant l’activitat d’escriptura i determinar la funció de les regulacions externes durant el procés.

      L’instrument principal de la investigació és una intervenció en forma de projecte d’ensenyament i aprenentatge inspirat en el model de SD per a aprendre a escriure (Camps, 2003). S’articula al voltant d’unes activitats de lectura i escriptura situades, orientades a l’elaboració en grups reduïts d’un text acadèmic de temàtica històrica que ha de respondre a uns objectius comunicatius específics i que té uns destinataris reals. La composició textual preveu una primera fase de lectura inicial i presa de notes d’un dossier de documentació amb textos de gèneres i àmbits diversos, seguida de l’escriptura. El projecte incorpora diferents dinàmiques (revisió entre iguals, discussió entre equips de treball) acompanyades de materials de suport a l’escriptura (guió d’escriptura, graella de revisió, consells de reescriptura) a fi de marcar les diferents etapes del procés i de regular-lo externament.

      La investigació inserida a l’aula parteix d’enfocaments descriptius i interpretatius. Les dades es recullen en el desenvolupament de la SD i provenen dels enregistraments de les interaccions durant la composició escrita (entre iguals i amb els adults) i dels diferents textos que s’elaboren al llarg del procés (notes de lectura, versions inicials, intermèdies i finals). Amb l’anàlisi s’identifiquen els obstacles i les estratègies que es desenvolupen quan es fa front a una tasca d’una complexitat cognitiva tan gran durant els diferents moments del procés. Els resultats fan palès que la lectura és reeixida quan es guia pels objectius de la tasca d’escriptura i atén a la situació retòrica en què s’insereix la tasca d’escriptura. Les notes de lectura i els textos adopten formes diverses en funció de la idea de la tasca i de les estratègies seguides, reproductives o transformadores, en el tractament de les informacions. A més, el treball col•laboratiu i els ajuts externs contribueixen a la millora de la gestió de la tasca a través de mecanismes de regulació i autoregulació cognitiva. Encara més, aquests elements ajuden els aprenents a representar-se més clarament la tasca de llegir per a escriure, del text i de la situació retòrica en què s’insereix, a planificar i revisar millor i més recursivament, i a posar en marxa estratègies que poden conduir a la transformació del coneixement.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno