Davant del repte de garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat, les tecnologies digitals (TD) ofereixen una nova manera de promoure oportunitats d’aprenentatge personalitzades a tots els estudiants, independentment de les seves capacitats i característiques.
En les persones autistes, l’ús educatiu de les TD resulta una estratègia efectiva per abordar les dues principals àrees d’intervenció educativa (sociocomunicativa i comportament). Per aquesta raó, hi ha una gran quantitat de recursos educatius digitals, especialment aplicacions mòbils (APPS), disponibles en catàlegs i repositoris digitals. Davant l’àmplia oferta, els docents han de valorar els recursos amb una mirada crítica per triar els que actuïn com a facilitadors de l’aprenentatge, és a dir, que s’adeqüin a les necessitats educatives de cada persona i a les de la intervenció educativa. Per a tot això, cal que els docents desenvolupin la seva competència digital docent (CDD) i que, a més, disposin d’uns criteris de selecció i avaluació clars que els permetin fonamentar l’elecció dels recursos educatius digitals.
Per contribuir a resoldre aquesta situació des de la investigació educativa, es plantegen dos objectius generals emmarcats en el context de la formació inicial docent en CDD i l’atenció educativa de les persones autistes mitjançant l’ús de les TD. El primer objectiu se centra a definir una estratègia de formació inicial del professorat en CDD que incorpori l’ús de les TD per a la inclusió educativa. Amb el segon objectiu es busca crear un instrument d’avaluació d’APPS per a la intervenció educativa amb persones autistes.
Com a mètode, s’ha utilitzat la investigació basada en el disseny educatiu (Educational Design Research, EDR), implementada amb quatre iteracions. Al llarg del procés s’ha comptat amb la participació d’experts de diferents perfils, i amb la de docents en formació inicial i en exercici. La recollida de dades s’ha dut a terme mitjançant l’aplicació de diferents tècniques: l’anàlisi documental (revisió narrativa i revisió sistemàtica), l’observació participant, el judici d’experts mitjançant el mètode Delphi i l’enquesta. El tractament de les dades s’ha fet utilitzant tècniques qualitatives i quantitatives.
Els principals resultats es presenten en dues propostes i recomanacions finals, en línia amb els propòsits de la investigació: (1) un conjunt de directrius i exemplificacions didàctiques sobre com treballar la CDD des de la perspectiva de la inclusió educativa, en la formació inicial del professorat; (2) una guia per a la selecció i l’avaluació de recursos educatius digitals (APPS) per a la intervenció educativa amb persones autistes basada en l’instrument EMAAT for ASD: Educational Mobile Applications Assessment Tool for Autism Spectrum Disorder.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados