Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Intervenció educativa vers els problemes de convivència als centres d'ESO

  • Autores: Carme Negrillo Falcó
  • Directores de la Tesis: Mercè Gisbert Cervera (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Rovira i Virgili ( España ) en 2002
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Ángel Pío González Soto (presid.), Carmen Ponce Alifonso (secret.), Pilar Arnaiz Sánchez (voc.), Carme Panchón i Iglesias (voc.), Glòria Jové Monclús (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Aquesta tesi vol reflexionar al voltant del tema de leducació per a la convivència, a partir de lestudi dels problemes de convivència i les estratègies dintervenció vers els mateixos que es donen habitualment als centres educatius dESO.

      En aquest sentit sha partit duna anàlisi teòrica de com es descriuen els problemes de convivència des de diferents enfocaments psicopedagògics, sociològics i jurídics del segle XX, així de com es planteja la intervenció vers aquests problemes des daquests enfocaments per arribar a recollir i proposar diferents estratègies educatives per millorar-los en el context de l ESO.

      En un pla més concret, aquest estudi comença analitzant les percepcions que té una mostra de professors dESO de la demarcació de Tarragona sobre els problemes de convivència als centres i les estratègies educatives que sutilitzen per donar resposta als mateixos. Daquesta manera sintenta contrastar les propostes teòriques amb les actuacions del context proper.

      Un altre apartat recull lestudi longitudinal de 6 nois/es amb diversos problemes de convivència que cursaven estudis dESO en un mateix centre educatiu. Al llarg de 3 cursos escolars shan analitzat diferents indicadors de diferents àmbits (personal, familiar, escolar i social) relacionats amb laparició i evolució positiva o negativa de les situacions problemàtiques. Tanmateix shan pogut establir relacions significatives entre aquests indicadors per arribar a dissenyar una intervenció educativa que faciliti una millora dels problemes de convivència per a casos amb perfils similars.

      Cal assenyalar també lexperimentació dun conjunt dactivitats-tipus que shan anomenat com Programa dhabilitats de resolució positiva de conflictes. Aquest programa es justifica atenent als principis de lestructuralisme evolutiu i la psicologia cognitiva social en els que es defensa levolució de cada subjecte a través de diferents estadis i lassoliment de diferents habilitats relacionades amb comportaments socials.

      Aquest programa sha portat a terme amb diferents grups dESO, amb una anàlisi posterior de la seva aplicació. Això ha permès valorar ladequació i leficàcia com estratègia dintervenció en un context concret.

      Després de considerar aspectes fonamentals relatius a la intervenció educativa vers els problemes de convivència, entre les diferents conclusions shan definit i recollit una sèrie de propostes:

      - Descriure els problemes de convivència, a partir dun estudi objectiu, que justifiqui una intervenció educativa coherent. Així aquest treball dinvestigació aporta una delimitació conceptual i diferents instruments destudi dels esmentats problemes (Qüestionari: Estudi dels problemes de convivència als centres dESO, la fitxa destudi dun cas...).

      - Reconèixer la diversitat de causes i factors que generen o agreugen aquests problemes i que assenyalen 4 àmbits bàsics dintervenció: personal, familiar, escolar i social i planificar les actuacions tenint-los en compte. En la present tesi shan perfilat els indicadors significatius per a cada àmbit, després de lanàlisi de casos claus en relació al tema destudi i que poden esdevenir orientadors per a la intervenció educativa vers a casos similars.

      - Conèixer diferents enfocaments dintervenció vers els problemes de convivència que permetin adequar estratègies diverses segons la tipologia de problema. Aquestes estratègies han estat àmpliament desenvolupades al llarg daquest treball.

      - Dissenyar plans de prevenció dels problemes de convivència, desenvolupant les habilitats socials de convivència com a part fonamental del propi currículum. En la tesi shan presentat alguns models daquests plans.

      - Potenciar la investigació i la reflexió sobre la pròpia pràctica i formar-se en ladquisició destratègies destudi i intervenció vers els problemes de convivència per part dels docents dESO. En aquesta línia shan dissenyat i shan defensat uns continguts i uns objectius relatius a la formació bàsica per al professorat daquest cicle educatiu en relació al tema de la tesi.

    • English

      This thesis seeks to reflect on the question of education for co-existence starting out from a study of habitual problems of co-existence and their corresponding strategies of intervention in secundary schools.

      This starting point is a theoretical analysis of how problems of co-existence are described according to different psycho-pedagogical, sociological an legal approaches in te 2th Century. Different approaches to the resolution of conflicts are also examined in order to come up with proposals for action in secundary schools.

      Specifically, this study begins by analysing the percepcions of a sample-group of secondary school teachers in the Tarragona area in relation to problems of co-existence and the strategies they employ to tackle them. In this way theoretical proposals are contrasted to actions on the ground.

      Another section of the thesis records an on-going study of six youngsters with problems of co-existence, all of whom were studying at the same school. In the course of three school years, different indicators related to problematical situations were examined including personal, family, school and social aspects. Moreover it has been possible to trace a significant relationship between these indicators which enables us to design forms of educational intervention which will help in similar cases of problems of co-existence.

      Also of note is the experimentation with a group of activities known as the programme of skills for the positive resolution of conflicts. This programme is based on the principles of evolving structuralism and cognitive social psychology which maintain the model of an evolution through different stages and the acquisition of different social skills.

      This programme has been carried out with different secondary school groups and the results have been analysed. This allows us to evaluate its appropiateness and efficacy in a specific context.

      After considering basic aspects related to educational intervention in problems of co-existence, a number of proposals have been made:

      - Describe the problems of co-existence based on an objective study, which justifies a coherent educational intervention. So this investigative project gives conceptual delimitation and different instruments for the study of the problems (Questionnaire Study of problems of co-existence in Secundary Schools, The Case-study sheet) - Recognize the diversity of causes and factors which generate or worsen these problems and which point to 4 basic areas of intervention (personal, family, school and social) and plan some actions with these in mind. In this thesis, the prime indicators in each bit have been identified following case-studies which point the way to the resolution of similar cases.

      - Be familiar with the different approaches to problem-solving in co-existence wich lend themselves to finding the right strategies for different types of problems. These strategies are amply developed in the course of the thesis.

      - Design plans for the prevention of problems of co-existence developing social skills as a fundamental part of the curriculum. In the thesis, some models for these plans are presented.

      - Encourage research and reflection on the part of the teaching staff in the areas of method, study and action related to problems of co-existence. Along these lines, it is argued that certain contents related the subject of this thesis should be included in the basic training of secondary school teachers.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno