Fa vuitanta anys, des del 18 de juliol de 1936, els diversos territoris de l'Estat espanyol estaven immersos en una guerra civil provocada per aquells que, amb l'objectiu d'acabar amb la Segona República i instaurar un règim militar, van posar punt i final i van combatre tot allò que representaven els valors i ideals republicans. En aquell context, l'educació i l'escola van ser un terreny de combat ideològic i polític, però també van donar lloc a iniciatives de resistència cultural, de renovació pedagògica, de lluita de les classes populars, d'atenció als desplaçats dels seus llocs d'origen, i, en definitiva, d'anhel de continuïtat de l'esperit renovador impulsat a partir de l'any 1931. L'educació, tant als fronts de guerra com a les reraguardes, va ser un element important amb una funció que, lluny de limitar-se al marc escolar, va esdevenir social i cultural en el sentit més ampli del terme. A més, durant aquest període i en el bàndol dels qui s'havien revoltat contra el sistema democràtic, naixerà i s'anirà vertebrant, al costat del nou Estat totalitari que es volia construir, una concepció educativa que, al capdavall, plantarà les arrels en el model de l'escola tradicional. La present publicació recull ponències redactades en valencià, castellà, gallec i anglés.
L'escola per damunt de tot: (Girona 18 de juliol 1936 - 4 febrer 1939)
págs. 13-24
págs. 25-35
págs. 37-46
L'educació en temps de guerra a la dena dels Llivis de Morella
Andreu Serret Segura, Manuel Martí Puig, Raquel Corbatón Martínez
págs. 47-55
L'Escola Catalana de Badalona: Records d'infància i adolescència
págs. 57-69
Primary school in wartime Italy: the voice of the teachers
págs. 71-80
págs. 81-90
A aventura de ir á escola na raia Galego-portuguesa nos inicios do franquismo e o salazarismo
Marília Julieta Rodrigues Gomes Ruivo, Xosé Manuel Cid Fernández, María Victoria Carrera Fernández, Antía Cid Rodríguez
págs. 91-104
Educació i ensenyament durant la guerra civil al País Valencià: L'exemple de l'Escola laica
págs. 105-117
págs. 119-130
En la cocina se gana la guerra. La educación fascista de las mujeres italianas en tiempo de guerra: de la cocina de guerra al jardín de la victoria
págs. 133-146
Lleure i adoctrinament en temps de guerra: els campaments de F.E.T. y de las J.O.N.S. a Mallorca
págs. 147-158
págs. 159-170
Education during the Great War: a look to the social function of the readings
págs. 171-179
págs. 181-192
La representació de les colònies-refugi: diferències entre els films de propaganda política i els films de conscienciació a l'estranger
págs. 193-209
págs. 211-220
"Rezo y rezo pero no puedo orar lo suficiente como para que la guerra termine": La Gran Guerra, la educación y la infancia en Rusia
págs. 221-234
págs. 235-247
Les colònies en règim familiar a l'Horta Sud: solidaritat, protecció i educació en temps de guerra
págs. 249-262
págs. 263-274
Formació religiosa i educació a Mallorca (1936-1939): aproximació iconogràfica a l'aportació de la congregació dels Missioners dels Sagrats Cors de Jesús i Maria
págs. 275-291
págs. 293-304
Fotografia, guerra i educació a Mallorca: aproximació al discurs iconogràfic de la revista "Aquí estamos" (1936-1939)
págs. 305-319
págs. 321-330
Revolución, utopía y educación: la atención a la infancia durante la Guerra Civil española (1936-1939)
págs. 331-342
"Teachers at war": the contribution of the Lombard Committee to the Unione Generale degl'Insegnanti Italiani during the First World War
págs. 343-354
Educar en guerra: l'Agrupació de dones antifeixistes i l'educació femenina en València
págs. 355-365
Narrar "las virtudes de los chicos de ayer", para formar a las generaciones italianas de la gran guerra: los libros escolares de Luigi Bertelli (1914-1918)
págs. 369-386
Cultura escolar immaterial en temps de guerra: els canvis de nom a les escoles de Palma
págs. 387-398
págs. 399-410
Estudiar en temps de guerra: imatges de l'Institut Obrer de València
págs. 411-421
La inspecció de l'ensenyament en èpoques convulses del segle XX a Espanya: de Primo de Rivera a Franco
págs. 423-434
L'experiència del front i la subversió del gènere: Verdum, Paris i Calais: una cartografia postmoderna
págs. 435-447
Propaganda y educación en tiempos de guerra: la educación en la España republicana según Margarita Comas
págs. 449-460
Educar contra la guerra: l'experiència de la Gran Guerra en el pensament pedagògic i polític de Célestin Freinet
págs. 461-471
Mejorar la cultura obrera en defensa de la clase trabajadora: esbozos de la educación social, política y pedagógica anarcosindicalista en la retaguardia republicana (Valencia, 1936-1939)
págs. 473-484
Gaziel i la seva experiència amb la Gran Guerra: a propòsit de les escoles subterrànies de Reims
págs. 485-490
págs. 491-499
págs. 501-513
págs. 515-526
págs. 527-539
Ciència, pedagogia social i revolució, 1936-1939. Alguns efocaments: el cas del científic valencià Rafael Vilar i Fiol
págs. 541-554
La Gran Guerra, una tragèdia europea: André Maurois i l'art de manar (1924)
págs. 555-567
Actualitat de les propostes de lectura de Mujeres Libres: accions concretes en projectes d'innovació educativa en la formació inicial de mestres al segle XXI
págs. 571-582
Escola i infància durant la Guerra Civil: potencialitats i usos didàctics de les fotografies per a la història de l'educació
págs. 583-595
págs. 597-607
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados